vrijdag 18 juni 2010

Een korte terugblik

Vandaag gefietst van Varmahlid naar Saudurkroku. Een afstand van maar 40 km. Een kort ritje waar niet zo veel over valt te vertellen. En dus even tijd om mijn ervaringen tot nu toe op een rij te zetten. Wat me opvalt is dat er op IJsland meer asfalt ligt dan mij lief is. Je kunt, afgezien van het binnenland, nu overal komen met een 'normale' auto. Voor mij ligt de grote uitdaging dan ook in dat binnenland.
Over mijn budget: dat ligt nu gemiddeld op 25 euro per dag. En dat is inclusief camping (warme douche) en fastfood maaltijd. Ik ben op dit moment nog te lui om zelf te koken. Dat gemiddelde kan dus nog een stuk lager dan 25 euro. Een goed voorbeeld voor mij zijn die Canadezen. Die leefden met zijn tweeen van een bedrag onder de 15 euro per dag (!). Een andere conclusie is dat, en laat ik nu eens uit gaan van die 25 euro, IJsland erg goedkoop is op dit moment.
Het enige wat IJsland zwaar maakt zijn de elementen. En vooral de wind. Voor de rest is het eigenlijk best een 'luxe leventje' tot nu toe. En ook aan die wind raak je wel gewend. Gewoon accepteren dat je maar 15 per uur of soms nog minder kunt rijden. En regelmatig pauzeren. Dat zorgt er voor dat je lichaam het allemaal goed verteert.
De afstelling van mijn fiets is dit jaar veel beter in vergelijking met het voorgaande jaar. Dat merk ik aan het feit dat ik dit jaar totaal zonder pijntjes fiets en bovendien, en dat is misschien wel het belangrijkste, ben ik dit jaar met een 'leeg' hoofd vertrokken. Want, en dat is mijn overtuiging, meer dan 50 % moet tussen de oren vandaan komen. Ik ben geen spierbundel. Gedrevenheid en vastberadenheid hebben me dit jaar naar IJsland gebracht.
Ik wens iedereen een prettig weekend. En morgen? Een afstand van ruim 100 km langs de kust, waarvan het meeste (gelukkig) onverhard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten