donderdag 8 juli 2010

Update van de laatste paar dagen

Een aantal dagen is het niet gelukt nieuws te plaatsen. Hier een update vanaf zondag 4 juli.

04-07:
Stuart en ik zijn vandaag elk weer onze eigen weg gegaan. Hij was goed gezelschap. Iemand met een groot gevoel voor humor. Ik ga verder richting het oosten en heb opnieuw rugwind. Na 12 km krijg ik een klim van 6 km, die mooi gelijkmatig is en die ik dan ook moeiteloos omhoog fiets. Na de afdaling gaat 't redelijk vlak naar Flokalundur. Onderweg kom ik nog een Italiaan en 2 Canadezen op de fiets tegen. Vooral de Canadezen hebben interessante informatie voor wat betreft de routes rond Landmannalauger. Maar ik heb de indruk dat het fietsen over gravel hun al snel te veel is.
Als ik aankom in Flokalundur begint het te regenen. Voordat ik mijn tent op zet wacht ik in mijn regenpak rustig de bui af. Ik zie ook de tent staan van Wolfgang en Antoinette. Na eindelijk weer een warme douche is hier het zonnetje ook alweer doorgebroken. Morgen heb ik 120 km op de planning staan. Ik hoop dat de wind me dan ook weer gunstig gezind is.

05-07:
Update komt morgen. Ik ben een beetje laat en moet nog koken en douchen.
Nederland halve finales, niet slecht.

06-07:
Toen ik gisteren op de fiets stapte was het windstil (!). Perfect om de 120 km langs de kust naar Bjarkalundur te fietsen. Na 4 km krijg ik een stuk van 15 km waar ze met de weg bezig zijn. Dat betekent voor mij veel gehobbel en gebobbel. De wind is inmiddels ook opgestoken. Twee fikse klimmen aan het eind van de dag zorgen voor 't toetje. Ik had het idee om dit stuk te mijden met behulp van een veerboot, omdat ik dacht dat het geen interessant stuk om te fietsen zou zijn. Maar ik heb tijd zat en dus heb ik het toch maar gefietst. En daar heb ik geen spijt van . Landschappelijk was het zeer de moeite waard. Onderweg ontdek ik dat mijn trapas krom is. Geen idee hoe dat gebeurt is. Ik heb er op zich geen last van en dramatisch is het ook niet. Ik heb een nieuwe in de fietstas.
Ik kwam ook nog een Pools stel tegen. Ook op de fiets. Ondanks dat ze niet veel te besteden hebben, zijn ze wel bereid hun eten met mij te delen.
Vandaag een kleine 100 km. Ik weet niet of dat gaat lukken.

07-07:
Vanmorgen zat ik pas om 11.30 uur in het zadel. Ik heb na de inspanning van gisteren wel heel goed geslapen. Als ik na 25 km koffie ga drinken stappen even later ook Wolfgang en Antonette het etablissement binnen. Koffie drinken duur ff wat langer. Twee uur later vervolg ik mijn eigen weg. De afstand naar Bidadalur blijkt, in tegenstelling tot wat ik dacht, geen 100 km maar iets meer dan 60 te zijn. Ik kom dus nog op tijd op de camping aan. Ik haal wat 'vers' geld en doe wat inkopen. Vanavond maar even mijn fiets nakijken. Ik ben overigens verbaasd over mijn soepele benen. Na een dag als gisteren draaien ze lekker.
Het wordt nu wat drukker op de campings. Het vakantieseizoen op IJsland komt nu op gang. En ik kom nu dagelijks andere fietsers tegen.
Morgen koers ik richting Sneafelljokul. Kijken hoe de wind dan staat.

08-07:
De wind was vannacht sterk toegenomen en ik verwachtte hem schuin tegen. Een reden om vanmorgen al snel te besluiten om vandaag in Budardalur te blijven. Na de koffie en de vraag aan de serveerster 'of het hier altijd zo hard waaide' en zeker na het antwoord van haar 'dat het geen zin had de dag van morgen af te wachten' besloot ik (het was inmiddels al 11.30 uur) toch te vertrekken. De eerste 12 km waren 'levenslink'. Maar dan draaide de wind en ik krijg de storm zowaar in de rug. Af en toe zijn er stukken bij dat de wind van opzij komt en 'leunend in de wind' haal ik toch 20 km per uur. De gravelroad slingert zich door het glooiende landschap. En op de hoogste punten kan ik mijn eigen kilometers zien liggen. Zo zie ik het graag. Op de stukken met rugwind vlieg ik met 30 per uur (of meer) over het gravel. Olafsvik was het eigenlijke doel, maar in Grundarfjordur vind ik het wel welletjes. Veel verder dan verwacht. Ik hoop dat de bewolking morgen weg is, zodat ik een mooi zicht heb op de Snaefellsjokull.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten