donderdag 29 juli 2010

Surprise: 'ik heb gewoon bereik'

Ik zit nu halverwege de Sprengisandur en tot mijn verbazing heb ik gewoon bereik, zodat ik jullie mooi ff bij kan praten.
Gistermorgen (woe) zat alles potdicht en het miezerde. Maar het weer zou in de loop van de dag beter worden. Bovendien stond de wind gunstig, zodat ik om 11.30 uur gewoon op mijn fiets ben gestapt. De eerste 35 km zijn goed te fietsen en met een briesje in de rug schiet het ook nog eens lekker op. Daarna wordt de weg wat slechter, maar ik heb al veel erger gehad. Aanvankelijk moet ik nog wat klimmen, maar daarna zit ik op de hoogvlakte en is het puur genieten van de ruimte en de rust. Na 90 km zie ik een tentje staan en als ze me horen steken twee goed gehumeurde Oostenrijkers hun kop uit de tent. Na een kort praatje fiets ik nog even door om nog van de gunstige wind te profiteren. Na 100 km zet ik mijn tentje op.

Vandaag waaide de wind uit een andere hoek en hoewel het niet hard waaide zakt toch het tempo, maar omdat ik vandaag maar tot Nyiadalur (hut/camping) ga is de 'ramp' te overzien. Regelmatig stoppen automobilisten, als ik even stil sta, om te vragen of alles goed is. Welnu: alles is goed, wat heet ... prima zelfs. Ongeveer 5 km voor Nyiadalur krijg ik mijn eerste serieuze rivieroversteek. Dus ik wissel van schoeisel en rol mijn pijpen op. Hoewel het niet diep is, is het toch even oppassen als de stroming wat sterker is. Mijn waterdichte tassen gaan dan werken als drijvers. Vlak voor Nyiadalur moet ik nog een iets minder heftig riviertje oversteken. Eenmaal aan de andere kant zie ik hoe een Italiaan in een dieper gedeelte bijna zijn bmw verzuipt. Ik snel hem te hulp en met vijf man krijgen we zijn motor weer op het droge. We controleren het luchtfilter, maar dat is nog droog. De bougies kunnen we niet controleren omdat de man nauwelijk gereedschap bij zich heeft. Bij het starten golft het water uit de uitlaat. Uiteindelijk krijgt men het ding aan de praat, maar ik vrees het ergste als ik hoor dat er water in de olie zit.
Ik heb nog 100 km Sprengisandur te gaan. En die schijnen het ergste te zijn, zodat ik er waarschijnlijk 2 dagen voor nodig heb. Morgen blijf ik hier om wat te wandelen en te wassen. Tenzij de wind gunstig is. In dat geval ga ik verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten