vrijdag 27 augustus 2010

De hoogtepunten

Terugkijkend op mijn tocht over IJsland schieten mij de volgende hoogtepunten te binnen:

Een aantal toeristische hoogtepunten. Ontbraken ook niet in mijn routeschema. Myvatn - het prachtige meer in het noorden van IJsland. Landmannalaugar - dal in het binnenland van IJsland, begin of eindpunt van een populaire trekkingroute en Skaftafell - Nationaal Park in 't zuiden. Zeker in combinatie met een wandeling zijn deze bestemmingen aanbevelenswaardig.

Toch geniet ik altijd het meest van het onderweg zijn. De F225 en F208 naar en van Landmannalaugar, samen met de F206 naar Laka Gigar (Laki - spleetvulkaan)waren de mooiste. De routes door het binnenland, de Kjolur (F35)en de Sprengisandur (F26), wilde ik graag fietsen. 'Zo'n mannetje' (dat zei een Nederlandse over mij) ben ik ook wel weer. Het was puur genieten. Af en toe stopte ik om de stilte en de ruimte op me in te laten werken. Geweldig.

En last but not least: alle mensen die ik ontmoet heb. Dat begon al op de heenreis - op de boot - met Gert, Leo, Ton en Roos en dat ging door tot de dag van gisteren. Al die ontmoetingen geven nog meer kleur aan een reis en maken het leven onderweg aangenaam. En terugkomend op de vraag die vaak aan mij gesteld werd: 'is IJsland niet erg zwaar?'. Antwoord: nee, IJsland is een eitje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten