dinsdag 10 augustus 2010

Lift van de Ranger

Ik had gisteren de beschikking over een bahco, die ik nodig heb om mijn tandwiel te wisselen. Ook heb ik mijn ketting ververst.
Ik zat pas om 11.30 uur op de fiets richting Laki. De weg is veel slechter dan ik dacht en bovendien steigt de weg continu. Tegen 17.00 uur heb ik 60 km gefietst zonder bepakking als ik bij het infocenter kom (niet meer dan een bord). De ranger adviseert me een wandeling, maar ik leg hem uit dat ik helaas geen tijd heb en nog terug moet op de fiets. Ik fiets verder en na een kwartier komt de ranger me achterop met zijn pickup en vraagt of ik een lift wil. Ik sla het aanbod niet af en de man rijd me rond in zijn nationaal park (Skaftafell Nationaal Park) . Hij is daar terecht zeer trots op. Hij vertelt me over het ontstaan van het gebied (uitbarsting 1783). Op mooie plekjes stopt hij, zodat ik mooie foto's kan maken. Uiteindelijk eindigt de lift op het punt waarvan ik nog 40 km moet trappen. Gelukkig is het meest dalen zodat het allemaal wat sneller gaat.
De 4 riviertjes die ik over moet kosten ook minder tijd omdat ik op de heenweg al had uitgezocht waar ik ze het beste kan oversteken. Om 21.30 uur ben ik weer terug in Kirkjubaejarklaustur.
Het leek vandaag wel een mega mtb-tocht van 110 km, maar wat een supermooie omgeving.

Nog even wat over de waterdichte sokken. Zolang het water niet boven de sokken uitkomt worden je voeten inderdaad niet nat. Het voelt wel alsof ze nat worden. Reikt het water hoger dan stromen ze vol en na 4 rivierdoorwadingen kreeg ik ook koude voeten. Dan moet je de sokken uittrekken en als je ze leeg gooit stroomt het water er inderdaad uit. Even binnenstebuiten keren en uitwringen en daarna is je probleem van koude voeten opgelost. Ik had ze eigenlijk gekocht tegen de regen, maar daarvoor heb ik ze nauwelijk nodig gehad. Ik was vol ongeloof toen ik 't hoorde, maar heb ze op de gok gekocht omdat het geklooi met regenhoezen ook niet werkt.

Over de uitbarsting van 1783 klik hier. Een uitbarsting die gevolgen had voor IJsland en ook toen al voor Europa.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten