zondag 13 juni 2010

Dettifoss


Toen ik vanmorgen de camping ging betalen voor komende nacht stonden er twee IJslandse schonen, bovendien was het weer ook weer super, dus de voortekenen waren goed. Na 't ontbijt stap ik op mijn fiets om de 864 richting Dettifoss te rijden. De weg stijgt langzaam en 't landschap wordt steeds ruiger. Ik kom uiteindelijk in een vlakte vol rotsen en lavagesteente. Eerst ga ik bij de Halfragilfoss kijken. Ik heb daar prachtige uitzichten over de canyon. Ik loop de twee Italianen van de boot tegen het lijf. In 't nederlands vertelt de ene me, met een prachtig accent, dat ze vannacht vast hadden gezeten met hun busje en vijf uur op de hulptroepen hebben moeten wachten. Als ik een koel biertje krijg aangeboden sla ik dat niet af. Het leven van een eenzame fietser is niet altijd zo zwaar.
Ik fiets verder richting Dettifoss, waar ik nog even doorloop naar de Selfoss. In de verte kan ik de Herdubreid (1682 mtr.), waar ik ongeveer 80 km van verwijderd ben, zien liggen.
Met tegenwind en een grote grijns op mijn gezicht fiets ik terug naar de camping in Asbyrgi. Het was een topdag. Op het moment regent het hier, maar op de weerkaart heb ik gezien dat het in het noorden en westen droog blijft en bovendien zal het er warmer worden. Laat ik nou net daar naar toe gaan.

Voor meer foto's zie het webalbum IJsland.

1 opmerking: