zondag 27 juni 2010

Keien en losse stenen

Foto: Breidalsheidi

Ik stond vanmorgen te praten met een ouder echtpaar uit Canada. En laat hij nou niet een collega zijn van Michele, die samen met Benoit net aan een wereldreis zijn begonnen. Zie ook hun weblog: http://www.vagamonde.net/. Op 17 juni kwam ik ze tegen.
Ik kon vanmorgen helaas niet zo vroeg vertrekken, omdat de supermarkt pas om 12.00 uur open was en ik moest voor drie dagen proviand inslaan. Na het 'shoppen' vertrek ik en begin aan een klim die over de Breidalsheidi gaat voeren. Vlak onder de top bestaat de route slechts uit losse keien, zodat ik moet lopen. Op de pas ga ik, op advies van de tourist info, lopend naar een nog hoger gelegen punt. Vanaf hier heb ik een geweldig uitzicht op Isafjordur en op de afdaling. Een afdaling die vanaf de top er zo mooi bij lag, maar bij nader inzien een pad bezaait met keien en losse stenen blijkt te zijn. Van de in totaal 7 km kan ik er maar 1 km gezeten in het zadel (voorzichtig) afdalen. De 15 km lange pas kost me ruim 2,5 uur. Maar het was de moeite waard. Zoals de man van de info al zei: "the mountain is more beautiful from the outside than from the inside".
Nu sta ik in Pingeyri. Morgen weer een rondje gravel, maar nu zonder bagage. En dit gecombineerd met een wandeling naar een topje van 1000 meter. Als 't helder weer is moet ik Snaefellsjokull in 't zuiden kunnen zien liggen. Ik ben benieuwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten